De vertrouwenscontactpersoon van Sportimpuls onderzoekt, samen met jou, het door jou aangedragen probleem en beoordeelt door welke persoon of instantie(s) de behandeling het beste kan geschieden. Vervolgens adviseert hij/zij wat te doen. De vertrouwenscontactpersoon kan zich beperken tot het geven van een advies, waarna je je probleem zelf probeert op te lossen zonder verdere inschakeling van de vertrouwenscontactpersoon. Daarnaast is het mogelijk dat de vertrouwenscontactpersoon het probleem voorlegt aan een persoon of instantie die het verder kan behandelen.
Welke handelswijze ook wordt gekozen, de vertrouwenscontactpersoon zal steeds zijn of haar bemoeienis bepalen in overleg met jou. Om een goed advies te kunnen geven, heeft de vertrouwenscontactpersoon de bevoegdheid alle informatie in te winnen die redelijkerwijs nodig is om een goed inzicht te krijgen in de aard en omvang van het probleem. De gespreksonderwerpen die aan de vertrouwenscontactpersoon worden voorgelegd, zullen met de grootst mogelijke zorgvuldigheid worden behandeld. De vertrouwenscontactpersoon zal (mits er geen bezwaar is) de directeur op de hoogte moeten stellen van het feit en voor hem geldt eveneens de plicht tot strikt vertrouwelijke behandeling.
Indien de interne afhandeling binnen Sportimpuls niet het gewenste resultaat heeft, dan staat de vertrouwenscontactpersoon de melder indien gewenst bij om de klacht in te dienen bij een juridische instantie.
Het staat de melder/klager vrij –ongeacht de adviezen van de vertrouwenscontact-persoon- direct een klacht in te dienen of een juridische procedure te starten.
Er volgt dan een formeel traject jegens de aangeklaagde en kan er ten opzichte van de leidinggevende er geen vertrouwelijkheid meer gelden.